De VRT wil meer reclame, volgens CEO Frederik Delaplace omdat er een grote vraag is bij de adverteerders. Of de openbare omroep meer reclame zal mogen aantrekken is nog maar de vraag.
Minister van media Benjamin Dalle sluit in De Morgen niets uit. Het is kiezen tussen de pest en de cholera. Als adverteerders meer op de openbare omroep willen adverteren, dan geef je hen ofwel hun zin of ze investeren hun geld in reclame op Facebook of Google en dan gaat het geld naar het buitenland.
Om een deel van de reclamekoek in eigen land te houden, moet je hier dus meer mogelijkheden aanbieden. Eén ervan is de mogelijkheid voorzien om programma’s te onderbreken met reclameblokken, wat de commerciële zenders mogen maar de openbare omroep (nog) niet.
Krijgen we in de toekomst een programma als ‘Reizen Waes’ of ‘Blokken’ dat onderbroken zal worden voor reclame? “Neen, we gaan niet toelaten dat er meer reclame komt op televisie. Althans niet zolang deze beheersovereenkomst loopt. Want na 2025 gebeurt zien we wel”, reageert Benjamin Dalle in De Morgen.
Tegen dan hebben we trouwens een andere Vlaamse regering met andere ministers en mogelijk ook een andere manier van denken.