De afgelopen 10 jaar kwamen er zo’n 18% motorrijders bij. Het aantal ongevallen daalde tijdens diezelfde periode met 15%. Toch zijn motorrijders nog steeds de gemotoriseerde weggebruikers die het vaakst betrokken zijn bij eenzijdige ongevallen. 2 op de 3 ongevallen gebeurt buiten een kruispunt op een doorlopende weg. 8 op de 10 motorijders rijdt trouwens niet in de winter. Nu het stilaan weer warmer wordt en de motorijders hun motor van stal halen, roept Vias institute op om je manoeuvres zeker op te frissen vooraleer te gaan rijden.
In ons land waren vorig jaar 533.107 motorfietsers ingeschreven. Dat is een stijging van 18% in de afgelopen tien jaar. Het aantal ongevallen is nochtans tijdens diezelfde periode gedaald met 15%. Gemiddeld gebeuren er nog altijd zo’n 7 motorongevallen per dag, 2659 in totaal in 2022. Vorig jaar kwamen ook 65 motorijders om het leven, in 2013 waren er dat nog 106.
In Vlaanderen daalde het aantal letselongevallen op 10 jaar met 24%, in Wallonië slechts met 6%, terwijl in Brussel het aantal ongevallen nagenoeg gelijk bleef. Dat komt natuurlijk ook omdat er in Brussel veel motorijders zijn bijgekomen die een motorfiets als alternatief gebruiken voor het woon-werk verkeer.
In het merendeel van de ongevallen met een motorrijder is er sprake van een aanrijding met een andere weggebruiker. Echter is bij een kwart van de geregistreerde ongevallen alleen een motorrijder betrokken (25%). In Wallonië gaat het zelfs over een derde van de ongevallen (35%). Motorrijders zijn daarmee de gemotoriseerde weggebruikers die het vaakst betrokken zijn bij eenzijdige ongevallen. Motorrijders zijn bij ongevallen met een tegenpartij ook het meest kwetsbaar langs opzij. Bij 34% van de ongevallen in België met motorrijders werd de motorrijder namelijk langs opzij geraakt.
Bijna 2/3 van alle motorongevallen (65%) gebeurt op een doorlopende weg. In Wallonië ligt dat percentage oa door de vele bochtige wegen hoger (73%). Slechts 8% van de letselongevallen gebeurt in België op een lichtengeregeld kruispunt. In Brussel is dat bijna 1 op 5 (20%).
Uit een profileringsstudie van motorrijders door Vias institute blijkt dat 8 op de 10 motorijders niet rijdt in de winter. Vanaf maart begint het aantal letselongevallen terug te stijgen, maar 73% van de ongevallen met motorrijders gebeurt tussen april en oktober. Vooraleer je na de winterperiode terug gaat rijden, is het dus nodig om alle nodige manoeuvres terug even te oefenen of een opfrissingscursus te volgen. Zo heb je terug volledige controle over je voertuig.
Wanneer er terug meer motorijders rondrijden, is het uiteraard belangrijk dat ook alle andere bestuurders extra aandachtig zijn.
Van alle weggebruikers zijn de motorrijders betrokken bij de meest dodelijke ongevallen. Op 1000 letselongevallen vallen er 26 dodelijke slachtoffers onder de motorrijders, ten opzichte van 8 fietsers, 8 automobilisten en 20 voetgangers bijvoorbeeld. De combinatie van snelheid en het gebrek aan een beschermend koetswerk maakt dat de ernst van de ongevallen met motorrijders zo groot is.
Er zijn sterke regionale verschillen. In Wallonië vallen er per 1000 letselongevallen met een motorfiets 36 doden. Daarmee zijn de motorongevallen daar 1,5 keer zo ernstig dan in Vlaanderen (26 doden per 1000 letselongevallen) en maar liefst 14 keer ernstiger dan in Brussel (3 doden per 1000 letselongevallen).
Het publiek dat met de moto een ongeval krijgt wordt gemiddeld ook steeds ouder. In 2005 was de gemiddelde leeftijd van een motorrijder in een ongeval 35 jaar. Vorig jaar was dat 41 jaar. Op een dikke 15 jaar is de gemiddelde leeftijd van een motorrijder in een ongeval dus met 6 jaar gestegen.
Op nationaal vlak is de helft van de slachtoffers (50%) ouder dan 40 jaar. Vooral oudere rijders hebben er dus baat bij om eens een bijkomende rijcursus te volgen.
Kishan Vandael Schreurs, onderzoeker Vias institute: “Elke rijder heeft zo zijn eigen motieven om te kiezen voor het rijden met een motorfiets. Ongeacht de reden is het dragen van beschermende kledij een toegevoegde waarde. Laat je niet afschrikken door de ‘motorrijder look’ en kostprijs om dit type kledij te dragen. Er zijn vandaag veel alternatieven op de markt die lijken op gewone kledij. Kies daarbij voor veilige en gecertificeerde kledij. Motorspeciaalzaken kunnen hierbij perfect adviseren.”
10 tips voor motorrijders om veilig het motorrijseizoen in te zetten
1. Fris je manoeuvres op voor je na de winterperiode terug de weg op gaat. Zo krijg je terug ‘voeling’ met de motor.
2. Denk aan je zichtbaarheid! Gebruik niet alleen je dimlicht, maar draag ook kledij die opvalt.
3. Doe tijdig een technische check-up van je motor. Check zeker de banden, de bandenspanning en je remschijven.
4. Maak niet meteen een lange rit, maar doe eerst een paar korte ritten! Zo leer je terug wennen aan een defensieve rijstijl, het nemen van bochten en oefen je je kijktechniek.
5. Check de levensduur van je helm. Vervang je helm zeker na een val, maar wees ervan bewust dat ze sowieso een beperkte levensduur hebben. (polycarbonaat tussen 3 à 5 jaar, glasvezel tot 7 jaar)
6. Gebruik steeds je richtingaanwijzers. Zo weten de andere weggebruikers je intenties.
7. Kijk uit voor onaangename verrassingen: wegmarkeringen, riooldeksels, steenslag, etc; zijn onschuldig voor automobilisten, maar kunnen gevaarlijk zijn voor motorrijders.
8. Positioneer je niet uiterst rechts op de rijstrook. Als je iets centraler rijdt kan je zelf het verkeer beter zien en ben je beter zichtbaar.
9. Pas op je tellen als je een file inhaalt of voorbijrijdt.
10. Als je in groep gaat rijden, laat de minst ervaren rijders vooraan rijden. Zo kunnen ze de groep beter volgen.