Foto: Rode Kruis-Vlaanderen

Het is zover: de klassieke stickerverkoop van Rode Kruis-Vlaanderen is niet meer. In plaats daarvan verkopen de vrijwilligers voortaan pleisters, vanaf vandaag tot en met donderdag 4 mei. Niemand minder dan Vlaams minister-president Jan Jambon kocht zonet het eerste exemplaar. Op het eerste gezicht lijken de pleisters wel nog op de stickers: het gaat om één groot stuk, waar je zelf kleinere pleisters kan afknippen. En met De Smurfen blijven ook de typische tekenfiguren van de partij. Je betaalt er 10 euro voor, die rechtstreeks naar jouw lokale Rode Kruisafdeling gaat. Daarmee investeren zij bijvoorbeeld in lesmateriaal voor eerstehulpopleidingen, ambulances, materiaal voor hulpposten of in hun sociaal geëngageerde activiteiten.

Al meer dan 60 jaar verkopen de vrijwilligers van de lokale Rode Kruisafdelingen stickers om hun werking te financieren. Maar daar is nu een einde aan gekomen: vandaag gaat de allereerste “pleisteractie” officieel van start. De tijd was rijp voor iets nieuws, aldus Rode Kruis-Vlaanderen.

Philippe Vandekerckhove, gedelegeerd bestuurder van Rode Kruis-Vlaanderen: “Met de pleisters kiezen we vooral voor een bruikbaar product, dat tegelijk ook een duidelijke link naar één van onze activiteiten heeft. Qua vorm lijken ze eigenlijk op de voormalige stickers: het gaat om één groot, langwerpig stuk pleister in een sleeve, waar je zelf pleisters op maat kan afknippen. En ook de klassieke tekenfiguren konden natuurlijk niet ontbreken. Daarom staan De Smurfen dit jaar op de verpakking. Een symbolische keuze, want diezelfde Smurfen waren 40 jaar geleden ook de allereerste stripfiguren op de sticker.”
Het is Vlaams minister-president Jan Jambon die zonet de symbolische eerste pleister kocht en daarmee de nieuwe actie op gang trapte. Dat deed hij bij de lokale Rode Kruisafdeling van zijn thuishaven Brasschaat. Want daar draait deze actie om: de opbrengsten gaan integraal naar de werking van de lokale afdeling waar je de pleister koopt.

Jan Jambon, Vlaams minister-president: “Rode Kruis-Vlaanderen is er voor en door iedereen. Iedereen wordt wel eens op een festival of bij een ongeluk door hen geholpen. Op deze momenten zetten vrijwilligers van talloze lokale afdelingen zich altijd belangeloos in. Hiervoor heb ik heel veel bewondering. Maar dit kunnen zij enkel doen met de juiste middelen. We kunnen nu allemaal ons steentje bijdragen door mee te doen met de vernieuwde pleistercampagne. Ik had vandaag de eer om hier in Brasschaat de symbolische eerste pleister te kopen, waarmee ik de lokale afdeling van Brasschaat kan steunen. Ik hoop hiermee het startschot te geven voor een succesvolle actie, die alle lokale afdelingen van het Rode Kruis in heel Vlaanderen kan ondersteunen.”

Met de inkomsten van de verkoop investeren al deze lokale Rode Kruisafdelingen in zaken zoals lesmateriaal voor hun eerstehulpopleidingen – denk bijvoorbeeld aan reanimatiepoppen – maar ook in ambulances of materiaal voor hulpposten op events. Verder kunnen ze er ook hun sociaal geëngageerde activiteiten mee financieren, zoals de werking van de Zorgbib of het Brugfigurenproject.

Een pleister kost 10 euro. De prijs van de voormalige sticker bedroeg 5 euro – of 200 Belgische Frank indertijd – maar die was al sinds 1993 niet meer aangepast, ondanks de inflatie. En het gaat natuurlijk ook over een ander product.

“Het is dus een nieuwe prijs, voor een nieuw product. Bovendien stijgen de kosten die onze 223 lokale afdelingen moeten maken voor hun werking al 30 jaar lang – onder andere door de inflatie. Terwijl de prijs van de stickers, hun belangrijkste bron van inkomsten, tijdens diezelfde periode ongewijzigd bleef. Met de wijziging naar 10 euro voor de pleister kunnen onze lokale afdelingen en hun vrijwilligers hun activiteiten blijven verderzetten. Zo kunnen ze niet alleen vandaag, maar ook morgen voor iedereen klaar blijven staan.” Philippe Vandekerckhove, gedelegeerd bestuurder van Rode Kruis-Vlaanderen
Vanaf vandaag tot en met donderdag 4 mei zullen de vrijwilligers op de traditionele plaatsen staan, gaande van kruispunten tot winkelstraten en parkings van warenhuizen of shopping centra. En ook de verkoop via verschillende lokale handelaars en online via koopdepleister.be blijft zoals voorheen.

Schrijf je hier in voor de gratis nieuwsbrief van vandaag247.be

* indicates required

ByPeter De Smedt

Peter De Smedt is al meer dan 25 jaar online actief en legt de focus op het maken van contentsites in zowel België als Nederland. Als oprichter van de populaire website Showbizzsite.be kreeg Peter de kans om voor kranten en weekbladen opdrachten uit te voeren. Als persfotograaf schuimde hij heel wat feestjes en rode loper-evenementen af. Uiteindelijk werd Peter beroepsjournalist, dankzij een erkenning door de FOD Binnenlandse zaken. Peter is ook actief als video-journalist en interviewt regelmatig de sterren van bij ons.

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *